ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות השחר ... (לה-כה)
מדוע חנוכה ח' ימים?
פרש"י: "ויותר יעקב - שכח פכים קטנים וחזר עליהם", עכ"ל. הרי, יעקב אבינו שכח פכים קטנים שהיה לו, וחזר עליהם. וכבר עמדו המפרשים, מדוע סיכן יעקב אבינו את עצמו על פכים קטנים, אפילו אם נימא שיעקב אבינו היה מקפיד גמור על איסור בל תשחית, אבל מדוע סיכן עצמו עליהם. ותי' המפרשים, שהטעם שיעקב אבינו מסר נפשו על הני פכים קטנים, היינו משום שהני פכים היו מיוחדים, שהיו פכים של מעשה ניסים. שדרשו חז"ל "ויותר יעקב לבדו - לכדו קרי ביה" (עי' רבינו בחיי). ועי' במש"כ הדעת זקנים מבעלי התוס' וז"ל: "ויותר יעקב לבדו. פירש"י מלמד שנשאר על פכים קטנים וסמך לדבר מדכתיב לבדו, אל תיקרי לבדו אלא לכדו. ד"א לשון בית הבד שמושכין ממנו שמן זית ודרך הוא להצניע שמן בפכים קטנים", עכ"ל. הרי כד זה היה כד של שמן. וכתב הש"ך (על התורה) וז"ל: "ויותר יעקב לבדו. אמרו ז"ל (מובא ברבינו בחיי) אל תיקרי לבדו אלא לכדו, מאין בא לו זה הכד, כשיעקב שם האבנים מראשותיו והשכים בבוקר ומצאן אבן אחת ונתבצר לו כד של שמן ויצק על ראשה וחזר הכד ונתמלא אז ידע יעקב שהוא מזומן לברכה ואמר אין זה ראוי להניחו כאן, והוא השמן שנמשחו ממנו המשכן וכל כליו והמזבח ואהרן ובניו והמלכים ועדיין כולו קיים כמו שאמרו חז"ל (הוריות יא, ב) זה לי לדורותיכם, והוא כד השמן של הצרפית שאמר לה אליהו כד השמן לא תכלה, והוא אסוך שמן של אשת עובדיה הנביא, כשראה יעקב שכל כך נסים עתיד להיות בו סכן עצמו והביאו, כן מצאתי", עכ"ל. הרי מבואר בדבריו שכד זה היה כד של מעשה ניסים, שהיה כד של שמן שחזר ונתמלא באופן נס, שאע"פ שיעקב אבינו השתמש עם השמן, הכד לא חיסר כלום.
והוסיף הספר ברכת שמואל (אביו של בעל הקב הישר) סוף פרשת מקץ, על דברי הש"ך וז"ל: "והנה פשוט הוא בעיני, שגם אותו הפך נתגלה ג"כ לבני חשמונאי שהיה חתום בחותמו של כהן גדול, של אהרן הכהן, דכתוב גבי זה לי לדורותיכם לעולם הבא, ובוא הדליקו שמונה ימים לפי צרכם, והמותר נגנז לעולם הבא", עכ"ל. הרי הנס של חנוכה נעשה עם פך זה.
ועפ"י זה כתב בספר ים התלמוד (בהקדמה למס' ב"ק) שזהו התירוץ לקושיה הידוע של הבית יוסף. שהקשה הב"י, דלמה קבעו חז"ל חנוכה לשמנה ימים, דכיון דשמן שבפך היה בו כדי להדליק לילה אחת, נמצא שלא נעשה הנס אלא שבעה לילות, ומדוע קבע חז"ל היו"ט חנוכה לשמונה ימים. ותי', שגם ביום הראשון היה בו נס, והיינו הנס שנתמלא הפך השמן אחר שהשתמשו בו למנורה. וע"כ קבוע חז"ל חנוכה לח' ימים שגם ביום הראשון היה נס.