top of page

Parshas Vayeitzei 5785

ויהי בעת יחם הצאן ואשא עיני וארא בחלום והנה העתדים העלים על הצאן עקדים נקדים וברדים ... (לא-י)


אין אדם נוגע במה שמוכן לחבירו


    פרש"י: "והנה העתודים - אע"פ שהבדילם לבן כולם שלא יתעברו הצאן דוגמתן, היו המלאכים מביאין אותן מעדר המסור ביד בני לבן לעדר שביד יעקב", עכ"ל. הרי, לבן לא הצליח לרמות את יעקב, רק היה מלאכים מביאין הצאן לעדר יעקב. ויש כאן לימוד נפלא, שאפשר לטעות ולומר, שאם יגזול את חבירו, או יעשה עמו פרנסה אשר אינו בדרך הישר, או ישקר בעסק הפרנסה וכדומה לזה, אפשר שירוויח. על זה למדה התורה, שלבן, ביקש לרמות את יעקב כמה וכמה פעמים, אבל מה קרה? לא הצליח, והיו מלאכים שהיו מביאין הצאן מעדר לבן לעדר יעקב. שבאמת היו הצאן שלו. חזינן מזה, שאפילו אם ישתדל האדם להריוח בפרנסה באופן שאסור מן התורה, לא יצליח!

וכן האריך החפץ חיים (על התורה) וז"ל: "ידוע לכל, כי מי שעושק את חברו הוא לא רק רשע, אלא גם שוטה, דהשפעתו לא תתרבה ממה שנגזר לו בראש השנה, ותחת שנטל את שאינו שלו יטלו ממנו לבסוף את אשר היה מיועד עבורו, וסוף דבר יהיה שממון הבא בעושק ובגזל יכלה גם את יתר חפלטה מהשפעה הכשרה שיש לו מכבר, כמאמרם ז"ל (סוכה כט) "מפני ד' דברים נכסי בע"ב יורדים לטמיון וקחשיב א' מהם מפני שפורקין עול מעל עצמם ונותנים על חבריהם, וכן הוא במס' ד"א זוטא פ"ג, אם נטלת את שאינו שלך, את שלך יטלו ממך, ואיננו רק כמחליף השפעה כשרה באסורה, שעתיד ליתן דין וחשבון על כל פרוטה ופרוטה, כמאמרם ז"ל (ב"ק קי"ט) כל הגוזל את חברו שוה פרוטה כאלו נוטל נשמתו ממנו, וגם הוא מטריח להקב"ה להשיב גזלה לבעליו. וכל זה מרומז כאן בתורתנו הק', שלכאורה קשה איך הביאו המלאכים מעדר לבן לעדר יעקב, ונטלו את ההשפעה של בני לבן ומסרו ליד יעקב? ולזה מסיים הכתוב, כי ראיתי את כל אשר לבן עושה לך, שהחליף את משכורתך עשרת מונים ונטל השפעתך, לכך אני מחזירה אליך", עכ"ל.

הרי התורה הקדושה בא ללמדנו שאם אחד עושה השתדלות אשר אינו מותרת על פי תורה, לא יצליח. אלא אדרבא זהו סיבה שיפסיד מה שהרוויח ע"י אותו השתדלות. וכבר אמרו חז"ל (יומא לח, ב): "אין אדם נוגע במה שמוכן לחבירו אפילו כמלא נימא". הרי, מפורש בדברי חז"ל שלא יתכן לל וכלל לנוגע במה שכבר מוכן לחבירו, וא"כ ישתדל לנוגע במה שכבר מוכן לחבירו לא יצליח. ובאמת, זהו אחד מן הטעמים מדוע צריך האדם להשתדל לצורך פרנסתו, כדי לבחון אותו אם יעמוד בכל הנסיונות בעסק השתדלות, והאם יאמין שאין אדם נוגע במה שכבר מוכן לו, ואין צריך לגזול ולרמות כדי להשיג פרנסתו.

 

bottom of page