top of page

Parshas Shoftim 5784

תמים תהיה עם ה' אלקיך . (יח-יג)


להיות 'שלם' עם ה' אלקיך


    הראשונים (רמב"ץ, ספר חרדים) למדו מקרא זה המצות של אמונה ובטחון בהשרית ויש לבאר, מדוע מצוה זה נקרא "תמים" מלשון "שלם" עם ה' אלקיך, הרי אפשר שקאי על מצוה אחרת וצ"ב מדוע דוקא מצוה זה של אמונה בהשי"ת הוא "שלימות" האדם?

    ויש לבאר זה על פי דברי החובת הלבבות (הקדמה) שהאריך טובה שיש ב' חלקים לעבודת ה'. א] חובת האברים - והיינו כל המצות שצריך האדם לעשות בגופו, כגון תפילין, ישיבת סוכה, אכילת מצות וכדומה. ב] חובת הלבבות - והם כל המצות התלויות בלבו של אדם כגון: להאמין בה', לאהבו, ליראו, שלא להאמין באלקים אחר, ולבטוח בו, וכדומה וכתב כל ספרו לבאר כל עניני חובת הלבבות. וכתב וז"ל, "וצריך שתדע, כי הכונה והתועלת במצוות הלבבות הם שיהיו גלויינו וצפונינו שוים ושקולים בעבודת השם, עד שתהיה עדות הלב והלשון והאברים שוה, ויצדיק כל אחד מהם את חברו ויעיד לו ולא יחלוק עליו ולא יסתור דבריו, והוא אשר יקראהו הכתוב תמים, באמרו תמים תהיה עם ה' אלהיך ואמר תמים היה בדורותיו, ואמר הולך תמים ופועל צדק ודובר אמת בלבבו, ואמר אשכילה בדרך תמים מתי תבא אלי אתהלך בתם לבבי בקרב ביתי", עכ"ל. הרי האופן להיות "שלם" לגמרי בהשי"ת, היינו רק אם ב' החלקי עבודת ה' הם שווים, והיינו חובת האברים, וחובת הלבבות. ואם אלו הם שלמים הוא 'תמים' עם ה' אלקיך. וא"כ לפי"ז י"ל דזהו הטעם שמצות אמונה נלמד מקרא "תמים" תהיה עם ה', והיינו שהאופן להיות "שלם" לגמרי בהשי"ת הוא רק עם לבו הוא שלם והיסוד היסודות לכל עניני חובת הלבבות מיוסד על "אמונה בהשי"ת". ומובן היטב מדוע הראשונים למדו מקרא זה מצות אמונה בהשי"ת.

    ויש להוסיף עוד על זה, שכתב הרמ"א (או"ח סי' א'): "שויתי ה' לנגדי תמיד (תהילים טז, ח), הוא כלל גדול בתורה ובמעלות הצדיקים אשר הולכים לפני האלהים". וכתב הגר"א (שם): "ובמעלת הצדיקים - כמו שכתוב "איש צדיק תמים היה, את האלהים התהלך נח", וכן בחנוך, וכן באבות, "אשר התהלכו אבותי לפניו", (בראשית מ"ח) וזהו כל מעלת הצדיקים", עכ"ל הגר"א. דברים נוראים! שכל מעלת הצדיקים הוא זה שלבו "תמים" עם ה'!

    איתא בנדרים (לב): "אמר רבי יצחק: כל המתמים עצמו - הקדוש ברוך הוא מתמים עמו, שנאמר: עם חסיד תתחסד עם גבר תמים תתמם א"ד הושעיא: כל המתמים עצמו - שעה עומדת לו, שנא' התהלך לפני והיה תמים, וכתיב: והיית לאב המון גוים", ע"כ. וביאר המהר"ל שכוונת הגמ', דמי שהוא 'תמים' עם ה' אלקיך, גם השי"ת הוא תמים עמו, ואין שום פגעים באים עליו! ובאמת זהו הכח של אמונה בהשי"ת שכח של "אין עוד מלבדו" שמגין מכל יסורים ופגעים!

 

bottom of page