top of page
Torah Tavlin

Parshas Shemos 5782

ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה את יעקב איש וביתו באו ... (א-א)


בענין חובת שנים מקרא ואחד תרגום


    כתב בעל הטורים דהני תיבות "ואלה שמות בני ישראל" ראשי תיבות ו'אדם א'שר ל'ומד ה'סדר ש'נים מ'קרא ו'אחד ת'רגום ב'קול נ'עים י'שיר י'חיה ש'נים ר'בות א'רוכים ל'עולם". הרי, מי שמקיים החובה אשר מוטל על כל אחד ואחד להשלים הפרשה בשנים ואחד תרגום זוכה לאריכות ימים. ומקור לדבריו איתא בגמ' ברכות (ח, א): "אמר רב הונא בר יהודה אמר רבי אמי: לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הצבור שנים מקרא ואחד תרגום ואפילו: עטרות ודיבן, שכל המשלים פרשיותיו עם הצבור מאריכין לו ימיו ושנותיו", ע"כ. ויש לבאר, מדוע כל מי שמשלים פרשיותיו עם הצבור - בשנים מקרא ואחד תרגום, זוכה לברכה זה של "אריכות ימים ושנים" - הרי לא מצינו ברכה זה בכמה מצות, וע"כ צריך לבאר מדוע יש ברכה זה במסויים במצוה זה של שמו"ת.

ולבאר זה בהקדם עד מתי יכול לקיים החובה להשלים הפרשה בשמו"ת. המחבר (סי' רפ"ה) פסק: "מצוה מן המובחר שישלים אותה קודם שיאכל בשבת, ואם לא השלים קודם אכילה ישלים אחר אכילה עד המנחה; וי"א עד רביעי בשבת; וי"א עד שמ"ע (דהיינו בשמחת תורה, שאז משלימים הצבור)", עכ"ל. הרי, הגם דאיכא חובה מעיקר דדינא להשלים כל פרשה ופרשה בפנ"ע על כל שבת ושבת, מ"מ בדיעבד יכול להשלימו עד שמחת תורה, שהיא הזמן של גמרה של התורה, שאז נשלם כל התורה. ומבואר מזה, שמצות שנים מקרא ואחד תרגום אינו מצוה בפנ"ע על כל שבת ושבת, רק המצוה היא להשלים כל התורה כולה, וע"כ יש לו זמן עד שכל הציבור משלימים התורה. וכתב החינוך (הקדמה) שטעם לחובת שנים מקרא ואחד תרגום, היינו שקבעו חז"ל שכל אחד ואחד ילמוד כל פרשה ופרשה על סדר של כל שבוע ושבוע "פרשת השבוע", ועי"ז במשך כל השנה ישלם כל התורה כולה, ויהיה יכול לקיים כל מה שנכתב בהתורה הקדושה. וא"כ על פי דבריו י"ל, החיוב אינו מיוסד בדוקא על כל שבוע ושבוע בפנ"ע, רק החיוב הוא ללמוד כל התורה כולה. וע"כ יש עד שמיני עצרת לקיים חיוב זה.

וידוע מה שהאריכו חז"ל דמי שמתחיל מצוה השי"ת מסייעו לגמור אותו מצוה [עי' נפש החיים שער א', פ"ו]. וא"כ נראה די"ל שזהו הטעם מדוע מי שמשלים פרשיות עם הציבור בשנים מקרא ואחד תרגום זוכה לאריכות ימים, שאם המצוה הוא להשלים כל התורה כולה בשמחת תורה, כיון שהתחיל המצוה, יזכה שהשי"ת יסייע אותו לגמור המצוה בגמר התורה בשמחת תורה, ועל כן, ע"כ יחיה כל אותו שנה שלימה כדי להשלים המצוה! וכן לכל שנה ושנה, כשמתחיל שמו"ת, השי"ת מסייעו להשלים השנה. ומטעם זה, המקיים מצוה זה, זוכה לאריכות ימים כל חייו!

 

bottom of page