top of page
Torah Tavlin

Parshas Noach 5785

עשה לך תבת עצי גפר קנים תעשה את התבה וכפרת אתה מבית ומחוץ בכפר ... (ו-יד)


לימוד נפלא מבנין התיבה


    איתא במדרש תנחומא (אות ה'): "עשה לך תבת עצי גפר, אמר רב הונא בשם רבי יוסי, מאה ועשרים שנה היה מתרה הקדוש ברוך הוא בדור המבול, שמא יעשו תשובה. כיון שלא עשו תשובה, אמר לו: עשה לך תבת עצי גפר. עמד נח ועשה תשובה ונטע ארזים. והיו אומרין לו, ארזים אלו למה? אמר להן, הקדוש ברוך הוא מבקש להביא מבול לעולם, ואמר לי לעשות תבה, כדי שאמלט בה אני וביתי. והיו משחקין ממנו ומלעיגין בדבריו. והיה משקה אותן ארזים והן גדלין. והיו אומרים לו: מה אתה עושה? ומשיב להן כענין הזה, והיו מלעיגין עליו. לסוף ימים קצצן והיה מנסרן, והיו אומרים לו: מה אתה עושה. ואומר להן כך, והיה מתרה בהן. כיון שלא עשו תשובה, מיד הביא עליהן מבול, שנאמר: וימח את כל היקום", ע"כ. וכבר הק' המפרשים על דברי המדרש, מדוע הוצרך נח לנטע ארזים, לבנות את התיבה, למה לא היה יכול למצא ארזים שהם כבר נטוע ועומד? ולא עוד, אפילו אם נימא שנח לא היה יכול למצא אזרים שהם כבר נטוע, מ"מ למאי נוגע זה כלל באיזה ארזים השתמש נח לבנין התיבה?

ונראה בעזהי"ת לבאר דברי המדרש, דהנה אנשי דור המבול, השחית דרכם, בעבירות החמורת שבתורה. וחטאו בגילוי עריות, ובעבודה זרה, ובגזילה, ובעוד כמה עבירות רעות. ועל הני עבירות יש תאוה גדולה עד מאוד, כמו שאמרו חז"ל שגזל ועריות, נפשו של אדם מחמדתן, ומתאוה להם. [וגם יש תאוה גדולה לעבוד עבודה זרה, אבל כבר בטלו חז"ל אותו יצר הרע.] וא"כ, על הני עבירות קשה מאוד מאוד לעשות תשובה. ומשום הכי, בא נח ונטע ארזים, כדי לבנות את התיבה, ויש לימוד נפלא מזה. דהנה משעת הנטיעה עד שעת קצירה צריך הרבה הרבה זמן, שארזים אינו גדילים ביום אחד. ומזה אנו יכולים ללמוד האופן לעשות תשובה, דמי שהוא בעל עבירה, ועושה כל הני עבירות רעות, אה"נ להיות בעל תשובה גמורה ביום אחד, זהו דבר קשה מאוד. אבל אם מתחיל לעשות תשובה, ומתחיל ללחום עם יצרו, ובכל ויום ויום יוסיף עוד לעשות הטוב בעיני ה', במשך הזמן יהיה בעל תשובה גמורה. וזהו ממש כמו הארזים שאינם גדילים ביום אחד, אלא במשך הזמן גדילים קצת קצת, ואחר זמן מרובה יש אילן גדולה.

ומטעם זה, יש לבאר מדוע הקב"ה נתנה זמן ארוך של "מאה ועשרים שנה", לאותו דור לעשות תשובה, והדבר צ"ב מדוע הוצרך זמן ארוך כ"כ לעשות תשובה. ואפשר שהטעם משום, דכמו שצריך זמן רב לגדל ארזים, כ"כ צריך זמן רב להיות תמים במעשיו.וק"כ שנה הוא כל ימי חיי האדם - והיינו להיות תמים במעשיו, אפשר שצריך כל ימי חייו.

 

bottom of page