top of page

Parshas Ki Savo 5784

ובאת אל הכהן אשר יהיה בימים ההם ואמרת אליו הגדתי היום לה' אלקיך כי באתי אל הארץ אשר נשבע ה' לאבתינו לתת לנו ... (כו-ג)


בענין חובת הכרת הטוב


    הקשה הגאון ר' משה פיינשטיין זצ"ל (קול רם) שפסוק זה נאמר לדורות, ולא קאי אלא על דור המדבר דוקא, שהרי נאמר "ובאת אל הכהן אשר יהיה בימים ההם", ופי' רש"י: "אין לך אלא כהן שבימיך". וא"כ, צריך ביאור מהו שנאמר הלשון "ואמרת אליו הגדתי היום לה' אלקיך כי באתי אל הארץ וגו'", הרי האדם עצמו שאומר כן לא נכנס לארץ, וכבר באו אבות אבותיו, והוא כבר נולד בארץ ולא נכנס בה. והוסיף עוד להקשות, שאפילו לדור המדבר שהם עצמם נכנסו לארץ, עדיין קשה מהו הלשון "הגדתי היום" דמשמע שהיום הוא בא אל הארץ, הרי כבר באו לארץ מקודם ולא באותו היום שמביא ביכורים. ועוד, שהרי גם הם צריכים להביא ביכורים בכל שנה ושנה, וא"כ בודאי לאו בכל שנה היתה ביאתם היום.

וביאר ר' משה הענין על פי יסוד אחד, דהנה אנו אומרים בכל יום בברכת יוצר אור, "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית, כאמור לעושה אורים גדולים כי לעולם חסדו", והפירוש בזה, דבכל רגע ורגע הקב"ה מחדש את העולם יש מאין כמו בששת ימים הראשונים, ולכך נאמר בלשון הוה, "עושה אורים גדולים", שבכל רגע ורגע הוא עושה אותם מחדש, ואין לבריאה קיום מחמת מה שהיתה מאתמול, אלא קיום כל דבר בבריאה הוא מצד שהקב"ה בורא אותו באותו הרגע. ועל פי יסוד זה ביאור ר' משה, שזהו כוונת הכתוב, "ואמרת אליו הגדתי היום לה' אלקיך כי באתי אל הארץ וגו'". שצריך אדם לדעת שאין הישיבה בארץ מצד מה שכבר ניתנה לאבותינו והוא יושב בה ממילא, אלא חייב לראות את עצמו כאילו הוא נכנס בה וזכה בה השתא, ולכך נאמר "היום", דכך צריך לראות עצמו בכל יום ויום.

אמנם יש לעמוד על דבריו, דאה"נ זהו אמת בכוונת הקרא, אבל למאי נוגע כלל לימוד זה בפרשת ביכורים. ונראה לומר, דהנה התורה הקדושה בא ללמדנו האופן לבא לידי הכרת הטוב, שרק עם אחד מאמין שהקב"ה מחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית, שייך לבא לידי הכרת הטוב. שאם אחד אומר שכל פירותיו יש לו, משום שזהו הנהגת הטבע, שהקב"ה ברא את העולם, ובדרך הטבע, האילנות נותנין פירות - א"כ אין מקום להכרת הטוב, שאינו מכיר שזהו הנהגת הקב"ה. אבל אם אחד מכיר שכל מה שיש לו הוא משום שהקב"ה מחדש בטובו מעשה בראשית, ואין שם הנהגת הטבע, אז מכיר שהקב"ה ניתנה לו כל הטובה שיש לו. ויודה בכל לבו להשי"ת על כל הטובה שבא לו. והעבודה מוטלת עלינו להאמין ביסוד זה, שרק על ידי זה שייך להיות מכיר טובה להקב"ה על כל הטובות!

 

bottom of page