top of page

Parshas Eikev 5784

ואמרת בלבבך כחי ועצם ידי עשה לי את החיל הזה ... (ח-יז)


בענין עבודה זרה הקיים בימינו


    אנו מאמינים באמונה שלימה שהבורא יתברך שמו הוא הבורא ומנהיג לכל הברואים, והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים. וגם כל מה שהאדם יכול לפעול ג"כ הוא לגמרי בגזירת והנהגת השי"ת. וע"כ כשאחד מצליח באיזה עסק שהיא, חלילה לומר "כוחי ועצם ידי עשה לי את החיל הזה" - שזהו כפירה גמורה בהנהגת השי"ת, שאם אומר את זה, הרי אינו מאמין באמונה שלימה שהבורא יתברך שמו מנהיג "כל" העולם כולו, וחס ושלום לומר שיש איזה כח לבן אדם. וזהו אחד מן הנסיונות בעסק בהשתדלות, להאמין שכל הצלחתו הוא לגמרי אך ורק מאת הקב"ה.

וכל אחד ואחד צריך לתחזק עצמו תמיד באמונה שלימה בהקב"ה, ושלא יבא לומר דברים כאלו חס ושלום. ואם חס ושלום יאמר אדם: "כוחי ועצם ידי עשה לי את החיל הזה" - הרי זה "עבודה זרה"!

וכ"כ ר' אלחנן וסרמן זצ"ל הי"ד (קובץ מאמרים, עיקבתא דמשיחא) וז"ל: "בתקופת עיקבתא דמשיחא, יעבדו ישראל לעבודות זרות שונות, בדמותם כי העבודה זרה תעזור אותם להנצל מצרותיהם, וכאשר יראו כי עבודה זרה פלונית לא תעזרם, יתחילו לעבוד לעבודה זרה אחרת, ואחר כך לשלישית וכו' עד אשר יתברר כי כל העבודות זרות הן לא לעזר ולא להועיל, כאמור (דברים לב, לט): "ראו עתה כי אני אני הוא". ובהשקפה ראשונה יפלא, איזה עבודה זרה יש אצלינו, אבל הדבר פשוט, כי עבודה זרה איננה דוקא צלם של עץ ואבן, כי אם כל דבר שידמה האדם שיש בכוחו להטיב ולהרע, היא עבודה זרה ממש, כי "אין עוד מלבדו" כתיב, ואם יבטחו על איזו כתה ושיטה, שהיא תעזרנו, עושים את הכתה הזאת עבודה זרה, וכן אם יבטח האדם על כוחו ועוצם ידו, עושה את עצמו עבודה זרה", עכ"ל. מבואר שהבוטח בכל כח שהוא, אפילו על איזו שיטה, או על כחו שלו עצמו, ואומר "כחי ועצם ידי עשה לי את החיל הזה", ואינו בוטח בה', הרי זה בכלל איסור עבודה זרה.

וכן כתב הגאון ר' שלמה קלוגר (קהלת יעקב דרוש כ"ז לר"ה) וז"ל: "דהנה אם אדם נצרך לחבירו והוא צריך להכניע את עצמו לו, הוי כאילו עשאו עבודה זרה, ששם בטחונו עליו, כדכתיב (ירמיה יז, ה): "ארור הגבר אשר יבטח באדם ושם בשר זרועו וכו'", וכאילו עשאו במה, וכן אמרו חז"ל (ברכות יד.) עוד בפסוק (ישעיה ב, כב): "חדלו לכם מן האדם וכו' כי במה נחשב הוא", אל תקרי במה אלא במה, והם פירשו לפי דרכם. ולפי דרכנו אתי שפיר ג"כ, דאסור לשים מבטחו על האדם דבזה נחשב כאילו עשאו במה", עכ"ל. הרי להדיא, שאם אחד שם בטחונו בבשר ודם, ומאמין שיש כח אחרת שיכול לפעול איזה דבר, הרי זה "עבודה זרה".

 

bottom of page