top of page

Parshas Devarim (Shabbos Chazon) 5784

בבא בתרא מג.

"קריאת התורה"


If one partner removes (מסלק) himself from partnership, he is no longer נוגע בעדות and may testify on behalf of his [ex]partner. The Gemara asks from a Braisa that if a ס"ת was stolen from a town, one may not bring עדים to the דין תורה from any of the בני העיר because they are נוגע בעדות. The Rashbam explains we are חושש לקנוניא. The braisa does not suggest that 2 people should be מסלק themselves from the ס"ת & then they can say עדות which proves that a סילוק does not help & we’re still חושש לקנוניא! Answers the גמרא: "שאני ס"ת, דלשמיעה קאי" and even if they are מסלק any ownership of it, they will hear קריה"ת from it and have הנאה. This makes them נוגע and they are disqualified.


The [הל' תפילה פי"ב,א] רמב"ם says, "משה רבינו תיקן שיהו קורין בתורה ברבים בשבת, ובשני ובחמישי בשחרית" so that 3 days don’t elapse without שמיעת תורה. [ציונים לתורה כלל ט'] ר' יוסף ענגיל says, "נסתפקתי" if קריאת התורה is only a "חיוב שמיעה", for one to hear תורה, or is it a חיוב on every individual to read the תורה, but since we aren’t all able to lain, we are יוצא from the בעל קורא through the דין of שומע כעונה? He brings the מהר"י ברונא who quotes מהר"י ווייל who paskened regarding שנים מקרא ואחד תרגום, that one may not be יוצא one of his מקרא obligations through hearing קריה"ת. This is because the תקנה of קריה"ת is only for שמיעה and not קריאה. The מהר"י ברונא says, this psak is probably based on our Gemara that 2 people can’t be מסלק themselves because קריה"ת דלשמיעה קאי. ר' יוסף ענגיל is not happy with this ראיה and bleibs with a צ"ע.


In [פרשת בשלח] ספר חבצלת השרון it brings a נפקמ"נ in this חקירה would be if one heard קריה"ת while davening שמונה עשרה. If he is being יוצא through the דין of שומע כעונה, the ריטב"א [סוכה לח:], says that in a situation where the listener can’t be "עונה בפיו", he can’t be יוצא through the דין of שומע כעונה either. So, if קריה"ת is only a דין שמיעה, then in our case he would be יוצא because he is not relying on שומע כעונה. If it is a חיוב קריאה on every יחיד then he needs to rely on שומע כעונה and that can’t work if he is in middle of שמונה עשרה.


The [או"ח ס' קמ"ו סי' ב'] שו"ע says one may learn during קריה"ת as long as there are 10 people following the קריאה. In ביאור הלכה the ח"ח says תמוה מאוד! How can one be permitted to learn during laining, how will he hear the בעל קורא? The ח"ח says לולא דמסתפינא, I would say this halacha is referring to one who already heard laining, he is the one who may learn during קריה"ת but only quietly. However, he concludes that the end of this סעיף is not משמע like this וצ"ע. The [שם] שו"ע says: "והנכון שבכל הפרשיות ראוי למדקדק בדבריו לכוין דעתו ולשמעם מפי". The משנ"ב brings the מגן אברהם who was מחמיר that even though there is a שיטה that allows one to recite שנים מקרא ואחד תרגום, he was מחמיר to listen to every word, וכן דעת הגר"א. The משנ"ב adds that many אחרונים suggest to read along with the בעל קורא because without doing so it is harder to be מכון and listen to every word. We see from the above halachos, that whether the עיקר תקנה was for קריאה or שמיעה, every word must still be heard.


 
bottom of page