נחמו נחמו עמי יאמר אלקיכם .... (ישעיה מ-א)
בענין הנחמה של "נחמו נחמו עמי"
כתב המהרי"ל: "שבת נחמו הוא השבת הסמוך אחר ט' באב וישמחו כל העם ויבטחו לנחמת ביאת הגואל", עכ"ל. שבת זו נקרא "שבת נחמו", על שם הנחמה בביאת הגואל במהרה בימינו. וכ"כ ביוסף אומץ (חלק א, תתצ"ד): "ומפני זה קורין שבת שאחר תשעה באב שבת נחמו על שם ההפטרה... וראוי להתענג בו יותר מבשאר שבתות השנה. וכן כתב בן שועיב שמצוה לעשותו כיום טוב", עכ"ל. ויש לבאר מה הנחמה כאן, הרי עדיין לא זכינו להגאולה, ועדיין אנו נמצא בגלות המר הזה, איזה נחמה יש כאן.
ולבאר הדברים, כתיב בקרא (איכה א): "קרא עליא מועד", הרי ט' באב נקרא מועד. וע"כ אין אומרים תחנון ביום תשעה באב. ומהו הטעם שנקרא ט' באב מועד? המשנה ברורה כתב בשם הגר"א, שהטעם שמניחין תפילין במחנה בתשעה באב, היינו משום כי אז הצית הקב"ה אש במקדש ונתכפרו עוונותיהם, וכדכתיב "תם עוונך בת ציון", ושפך הקב"ה חמתו על העצים ועל האבנים וניצלו כלל ישראל מגזירת כליה", עכ"ד. הרי חזינן שאפילו בתוך הצרה, הקב"ה עדיין ריחם על עמו, ולא נענשו לגמרי במדת הדין.
ולפי זה יש לבאר כוונת הקרא, "נחמו נחמו עמי יאמר אלקיכם", כלומר, שאפילו בזמן שהקב"ה נוהג במדת "אלקיכם", שהוא מדת הדין, עדיין הקב"ה מרחם על כלל ישראל שהם "עמי". וזהו הנחמה הגדולה, לידע שאפילו בתוך החושך ובתוך הגלות, ובתוך כל הצרות, עדיין הקב"ה מרחם על עמו. וזהו הנחמה לעמו ישראל.
וזהו חיזוק נפלא, שאפילו אחר כל הצרות, הקב"ה עדיין אוהב עמו ישראל, ומרחם עליהם. וצריך לחיות באמונה זה, על כל צרה וצרה שמתרחש, להאמין שאף על פי שהקב"ה נוהג במדת הדין, עדיין הקב"ה אוהב את עמו ישראל. וזהו האמונה "דכל מה דעביד רחמנא לטב עביד", שאפילו כל מה שנראה כמדת הדין, הרי הוא דבר טוב, אף על פי שאין אנו יודעין ומבינים מדוע הוי לטובה. כמו חורבן בית המקדש, הרי כלל ישראל אבדו המקום של השראת השכינה, וזהו דבר שנראה שהוא כל כולו מדת הדין, ולא שייך להבין היכי שייך לומר שזהו דבר טוב. אבל על זה אמרו חז"ל, שאפילו דבר זה הוא דבר טוב, וע"כ תשעה באב נחשב כיום טוב, שהקב"ה שפך חמתו על העצים ועל האבנים - ועל ידי זה נתכפרו עוונותיהם של כלל ישראל, ולא נאבדו ע"י כלייה. ונמצא, דחורבן בית המקדש אף על פי שהיה מדת הדין, מ"מ עדיין הוא מאהבתו של הקב"ה. ומי שמאמין את זה באמת, יהיה זה סיבה שיבטח בהשי"ת שיגאלנו שנית מגלות הזה, שהקב"ה עדיין אוהב את עמו ישראל! וא"כ זהו השמחה של שבת נחמו - שאנו בטוחים שאפילו אחר כל הצרות בגלות הזה, הקב"ה יגאלנו שנית ברחמיו!